Ini Dia Pencari Kerja yang Viral di Medsos Sebab Promosi Diri di JPO Grogol

Ini Dia Pencari Kerja yang Viral di Medsos Sebab Promosi Diri di JPO Grogol
Sumber: Twitter.com/@cabbyjoey


ViralNetTV.com - Seorang pemuda yang bernama Asrofi (21), asal Kebumen, Jawa Tengah, mendadak viral selepas fotonya banyak dibincangkan di media sosial Twitter sejak beberapa hari lalu.

Di sebuah gambar Asrofi kelihatan memegang selembar kertas yang telah ditulisinya untuk mencari pekerjaan separuh masa. Pada sisi kertas lain, Asrofi menuliskan profil sekilas dirinya.

Gambar tersebut dimuat naik oleh Josh pemilik akaun @cabbyjoey pada 9 Juli 2017 lalu. Josh mengatakan jika gambar itu dipotret ketika Asrofi berdiri di Jambatan Penyeberangan Orang (JPO) di kawasan Grogol.

Melalui akaun Twitter-nya itu juga menyebutkan nombor kenalan Asrofi. Tujuannya agar masyarakat yang ingin membantu boleh menghubungi Asrofi secara langsung. Twitt Josh itu sudah diedarkan oleh ribuan warga internet.

Ketika dimintai keterangannya, Asrofi membenarkan bahawa dia sedang mencari pekerjaan part time untuk Sabtu dan Ahad. Dia mengaku, sebenarnya saat ini masih bekerja di salah satu syarikat swasta yang bergerak di bidang saham.

Namun, kerana sudah kira-kira empat bulan terakhir tidak mendapat pelanggan, maka Asrofi berusaha mencari pekerjaan tambahan untuk Sabtu dan Ahad demi boleh menutup keperluan sehari-hari.

"Iya, kan aku sudah kerja dari Isnin hingga Jumaat, aku pingin cari yang part time, gitu," ujar Asrofi, seperti yang dilaporkan oleh Kompas.com Selasa (11/7/2017).

Dia juga mendedahkan sebab mengapa ia berdiri di JPO Grogol pada Rabu (5/7/2017) lalu. Menurutnya, dengan cara ampuh inilah masyarakat akan melihatnya. Harapannya, akan ada masyarakat yang akan menolong memberikan pekerjaan dan nantinya dia boleh bekerja sambil kuliah juga.

Usaha pemuda ini memang tidak sia-sia. Peluang punya pekerjaan tambahan seperti yang diinginkannya akhirnya mendapat tawaran.

"Sudah banyak sih, kan kebanyakan yang menawarkan itu yang full time, nah aku mau cuba yang part time dulu," kata Asrofi.
close
==[ Klik disini 1X ] [ Close ]==