Viral Mayat “Masturbasi” Berusia 2000 Tahun di Pompeii, Kini Terungkap Misterinya

Viral Mayat “Masturbasi” Berusia 2000 Tahun di Pompeii, Kini Terungkap Misterinya


ViralNetTV.com - Beberapa hari ini sebuah mayat yang dianggarkan berusia 2000 tahun menjadi viral di jagat maya. Ini kerana ia dijumpai dalam pose yang disebut warganet sedang bermasturbasi.

Mayat itu adalah mangsa letusan Gunung Vesuvius di bandar masa Romawi kuno, Pompeii, Itali, tahun 79 Masehi silam. Gempa dan letusan perut bumi menewaskan manusia seketika. Pompeii pun terkubur dan lenyap tak bersisa.

Di masa moden, mayat-mayat mereka yang telah kaku ditemui dalam posisi yang disebut-sebut sebagai perkara terakhir yang mereka lakukan sebelum mati.

Tapi benarkah orang tersebut sedang bermasturbasi menjelang ajal datang menjemputnya?

"Kami membantah semua khabar angin yang beredar mengenai gambar ini. Orang ini tewas oleh gelombang piroklastik saat letusan (Vesuvius) tahun 79, dan semua berita yang ditulis mengenainya (bahawa ia sedang bermasturbasi) adalah palsu, "tulis maklumat rasmi Parco Archeologico, pihak yang menyimpan penggalian Pompeii pada akaun Instagram mereka.

Ahli vulkanologi, Dr. Petrone, juga mengatakan hal sama.

"Orang dalam gambar tersebut adalah lelaki dewasa, tewas kerana glombang piroklastik yang panas, dengan kedua-dua lengan dan kaki bengkok kerana kesan panas," kata Dr. Petrone dikutip dari BBC.

Apapun itu, yang jelas sekurang-kurangnya ada 1.150 jasad yang ditemui para ahli arkeologi di Pompeii. Sebanyak 394 orang tewas kerana tertimpa runtuhan bangunan atau batu-batu gunung berapi. Sedangkan yang lain kerana gelombang piroklastik iaitu abu dan gas panas yang meluncur kelajuan beratus-ratus mil per jam.
close
==[ Klik disini 1X ] [ Close ]==