Viral Video Ibu Tampar Petugas Lapangan Terbang Marah Diminta Lepas Jam Tangan

Viral Video Ibu Tampar Petugas Lapangan Terbang Marah Diminta Lepas Jam Tangan
Seorang ibu-ibu yang menampar petugas aviation security (avsec) di Lapangan Terbang Sultan Ahmad Shah, Manado ( Sumber: Youtube.com)


ViralNetTV.com - Sebuah video yang mengejutkan beredar di media sosial. Dalam posting ringkas itu tampak seorang ibu-ibu yang menampar petugas aviation security (avsec) di Lapangan Terbang Sultan Ahmad Shah, Manado.

Corporate Communication Jabatan Head Angkasa Pura I Awaluddin berkata jika kejadian itu bermula apabila ibu tersebut diminta untuk melepaskan jam tangannya. Namun ia keberatan sehingga perdebatan terjadi dan berakhir pada insiden penamparan.

"Jadi ada dua penumpang melalui pemeriksaan security check point dua. Pada masa pemeriksaan, alarmnya berbunyi. Ada petugas kami yang merupakan wanita juga itu meminta kepada calon penumpang tersebut untuk kembali melepas jam tangan dan harus melewati pemeriksaan lagi melalui mesin x-ray," ujarnya dilansir dari Kompas.

Awaluddin menjelaskan jika pemeriksaan yang dilakukan oleh petugas tersebut sebenarnya sudah sesuai dengan Peraturan Dirjen Perhubungan Udara Nombor 2765 / XII / 2010 tentang Tata Cara Pemeriksaan Keselamatan Penumpang. Pihaknya sendiri mengatakan jika kini mereka tengah berusaha pengantaraan antara kedua-dua belah pihak.

Peristiwa itu juga sempat dimuat naik oleh Menteri Perhubungan Budi Karya Sumadi. Melalui akaun Twitternya, Budi mengaku sangat menyayangkan keangkuhan terhadap petugas lapangan terbang.

"Menyayangkan sikap keangkuhan kpd petugas Aviation Security di lapangan terbang Sultan Ahmad Shah Manado. Saya sdh minta agar sgr lakukan usaha hukum.-BKS," tulisnya.
close
==[ Klik disini 1X ] [ Close ]==